Referat af
ekstraordinær generalforsamling i Toftøjevejs Vejlaug
onsdag den
16.8.2017 kl. 19.30
Formand Regnar
Mandsbjerg bød velkommen til beboerne og til repræsentanterne fra HOFOR,
Sara Kirstine Bastholm, og fra Niras, Christian Mathias Rundblad.
24 parceller
var repræsenteret på mødet
Dagsorden for
mødet:
1. Valg af
dirigent
2. Valg af
referent
3.
Klimatilpasningsprojektet på Toftøjevej
4. Eventuelt
1. Valg af
ordstyrer
Morten
Skovgaard Olsen, suppleant til bestyrelsen.
2. Valg af
referent.
Jens Holm
Hansen og Per Stengade, bestyrelsesmedlemmer.
Morten
konstaterede, at mødet var lovligt indkaldt efter lovene.
Mødedeltagerne
blev afkrydset på liste af Ida Stengade, kasserer.
3.
Klimatilpasningsprojektet
Regnar
Mandsbjerg og Torben Andersen gav et referat af arbejdsgruppens arbejde op
til generalforsamlingen (arbejdsgruppen består af Morten Olsen, Torben
Andersen, Bjarne Rüdiger, Per Stengade og Regnar Mandsbjerg). På de afholdte
arbejdsgruppemøder og møder med Niras og HOFOR har der været fokuseret på
våde lavtliggende områder på vejen, sammenkobling af klimatilpasnings- og
skybrudsplan samt rørledning og afvanding til 100-årsgrøften mod
Damhusengen.
På dagens
generalforsamling er det klimatilpasningsprojektet der skal tages stilling
til.
Regnar gav på
baggrund af generalforsamlingen den 14. marts 2017 en gennemgang af
matrikuleringen af Toftøjevej. Selve vejbanen blev først i 2013 matrikuleret
af Tinglysningsretten på vegne af Geodatastyrelsen med tre særskilte
matrikelnumre (nord, syn og stikvejen) med angivelsen ’Anden adkomst’. Det
betyder, at de enkelte beboere kun ejer selve deres grund og ikke et stykke
af vejbanen. Interesserede kan henvende sig til Regnar eller slå op i
tingbogen.dk. Som følge deraf kan generalforsamlingen frit beslutte, om der
skal oprettes et klimatilpasningsprojekt som foreslået, med 9 grønne
regnvandsbede, der placeres på vejen.
Hvis beboerne
siger ja tak til at oprette klimatilpasningsprojektet underskriver vejlavets
bestyrelse en aftale med HOFOR.
Detailplanlægningen bliver foretaget i samarbejde mellem HOFOR, rådgiver og
vejlavet i overensstemmelse med kommunens ønsker om et grønt udtryk og en
teknisk løsning der virker.
Der skal
foretages boreprøver, der viser hvor højt grundvandet står i området og om
der er mulighed for nedsivning. Hvis ikke, skal regnbedene udelukkende
oprettes som forsinkelsesbassiner med tilslutning til kloaknettet på vejen.
Boreprøverne foretages, når det forventes at grundvandet står højt. Der
tages prøver fordelt på hele Toftøjevej, og arbejdsgruppen vil pege på
vigtige boresteder.
Der oprettes ud
over de nuværende vejbede yderligere 3 bede i den nordlige ende af
Toftøjevej, så der her bliver 6 regnvandsbede i alt, samt 3 nye i den
sydlige ende af vejen. Sidstnævnte bliver alle placeret på den østlige side
af vejen pga. underjordiske ledninger på vestsiden. Dette vejstykke ligger
ind mod institutionerne, og HOFOR bekræftede, at de ville sikre tilslutning
til løsningen fra dem og/eller fra kommunen.
På stikvejen
(Blindtarmen) undersøges muligheden for at lave et forsænket bed i
græsarealet langs vejen med mulighed for, at udtrykket svarer til det
nuværende udseende; græsset kan evt. slås af beboerne, hvis de 2 årlige
vedligehold, der omfattes af projektet, ikke er nok.
Der blev holdt
en pause i mødet, hvor der kunne ses/studeres de plancher af projektet, der
var opsat på væggene. Både det tekniske og placeringen af bedene.
Mødet fortsatte
med spørgsmål til, hvorvidt beboerne kan komme med indvendinger vedrørende
placeringen af bedene og vejristenes evt. fremtidige placering. De blev
besvaret af både Niras og HOFOR, så godt det er muligt med nuværende viden
om grundforholdene; det blev samtidigt understreget, at det er vigtigt at
det tekniske virker (forsinkelse af vandet ved større regnskyl). Alle
beboere er meget velkomne til at komme med viden og input til arbejdsgruppen
om særlige forhold på vejen ved deres hus. Vejlavet er mellemmand for at
sikre, at koordineringen fungerer.
Der blev spurgt
til de tekniske løsninger omkring faskiner, sommer/vinter-forholdene,
omkring snerydningen og hvordan man kan løse problemet med lukkede vejriste,
samt vand der skal ledes på tværs at vejen over til regnbedene. Der blev
foreslået, at der lægges en lang rist på tværs af vejen de stedet hvor en
hulning af vejen (vandrende, ’Irish crossing’) kræves.
Der blev spurgt
om det er muligt, at der kan blive en høring på et møde, når projektet er på
vej til at blive detailplanlagt. HOFOR/Niras svarede, at der løbende bliver
arbejdet/orienteret med vejlavets kontaktperson der koordinerer, og påpegede
igen, at det er et teknisk projekt der skal virke, og at det er vigtigt for
alle parter, at der er tilfredshed med placering og udseendet/udtrykket. Det
vil give ændringer på vejen, men det vil ikke påvirke indkørsler og
adgangsveje til grundene, men påvirke parkering på vejen, da vejbedene jo
optager noget plads.
Det blev
påpeget, at der gennem årene ikke har været nemt at få de nuværende vejbede
vedligeholdt af beboerne. Så hvordan skal det så gøres, når der kommer ni
vejbede, og hvad med parkeringen, som er problematisk i forvejen, når der er
fodboldkampe på Damhusengen. Der blev givet tilsagn fra bestyrelsen om at
kontakte kommunen vedrørende indførelse af parkeringsregler eller –forbud,
når vi ved mere om placeringerne i projektet.
Der blev gjort
opmærksom på, at der ikke bliver saltet på Toftøjevej, så at dette ikke
kræver lukning af vejristene/faskinerne om vinteren. Og vejbedene bør
indrettes med skrå tilpasning ved ristindløb på en sådan måde, at
fejemaskinen ikke samler snebunker i hjørnerne, som derved blokerer for
afvandingen af vejen. Selv om vejbedene omkranses af kantsten skal sikres,
at der ikke kan parkeres i vejbedene.
Det blev
bekræftet af HOFOR, at der bliver tænkt på de løsninger der er nødvendige i
samarbejde med kommunen – åbne/lukke vejbrønde i sommer/vinter-perioderne,
kontakten til vejlavet angående nødvendig vedligehold mv.
Der blev spurgt
til om, der bliver hævet kantsten på vejen som led i projektet, det blev der
svaret nej til.
Derefter blev
der delt stemmesedler ud af Ida og samlet ind til ordstyreren, som sammen
med Bjarne (revisor) talte sedlerne sammen. Resultatet blev 35 ja og 1
blank, hvilket blev kontrolleret med antallet af de fremmødte
medlemshusstande på generalforsamlingen og de afleverede fuldmagter.
Projektet blev dermed vedtaget og vil fortsat blive fulgt af arbejdsgruppen.
Ordstyreren
takkede for fremmødet og for de gode bidrag til diskussionen.
4. Eventuelt
Intet.
Ref. Jens Holm
Hansen
/opd20018
|